Jak tworzyć strony internetowe?

Jak ważne dla działalności firm, organizacji, przedsiębiorców są strony internetowe nie trzeba przekonywać. W myśl zasady, że strona internetowa jest najlepszą wizytówką firmy warto już na samym początku jej tworzenia dokładnie przemyśleć jaki powinna spełniać cel i określić budżet jaki chcemy przeznaczyć na jej stworzenie. Wartościowa strona zawierająca treści, których użytkownik szuka jest nieoceniona.

Jednak aby strona powstała należy w pierwszej kolejności wykupić domenę, czyli adres internetowy, który kieruje internautów na daną witrynę oraz miejsce na serwerze (hosting), gdzie strona będzie funkcjonowała. Gdy te dwa czynniki zostaną spełnione czas pomyśleć o tym jaką stronę chcemy mieć.

Strona internetowa powinna być przede wszystkim:

  • użytkowa
  • czytelna i przejrzysta
  • unikalna
  • zoptymalizowana pod kątem SEO
  • responsywna

Cel strony i jasne menu

Bezcelowe strony zazwyczaj tylko ładnie wyglądają i zwykle nie zawierają kluczowych treści, których szuka użytkownik. Tworząc witrynę internetową warto zastanowić się jakie funkcje powinna ona spełniać. Gdy zadania strony zostaną określone należy pomyśleć o zrobieniu prostego, czytelnego menu, które będzie sercem strony. Nawigacja witryny i menu mają za zadanie pomóc użytkownikowi łatwo się na niej odnaleźć. Menu powinno odsyłać internautę, w zależności od rodzaju strony m.in. do: strony głównej, oferty, aktualności i kontaktów. Pamiętajmy, że mniej w tym przypadku znaczy więcej. Cel musi zostać jasno pokazany na stronie, a menu powinno w prosty sposób do niego prowadzić. Użytkownik widząc proste i czytelne menu od razu wie w co kliknąć, by znaleźć potrzebne informacje. Bardzo ważne jest, by po wejściu na witrynę w prosty i łatwy sposób znalazł to, czego szuka. Najważniejszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy kreowaniu stron internetowych jest jej użyteczność, czyli stworzenie takiej strony, z której sami chętnie byśmy korzystali. Pamiętajmy użytkownik potrzebuje zaledwie kilku sekund by zdecydować czy pozostać na stronie czy znaleźć inną. Tak więc zróbmy wszystko, by internauta, który trafi na naszą witrynę, jak najdłużej na niej pozostał i chętnie wracał.

Wygląd jest ważny

Obok celu strony ważny jest także jej layout (wygląd), ponieważ przejrzysta strona sprawia, że nawigacja po niej jest nieskomplikowana, z łatwością odnajduje się właściwe podstrony. Layout musi być uporządkowany i estetyczny, wówczas mamy pewność, że klient będzie się dobrze na niej czuł i chętnie na nią powróci. Tym samym zdobędziemy lojalnego i zadowolonego użytkownika. Oprócz ciekawych zdjęć, właściwej kolorystyki należy zwrócić uwagę również na fonty, którymi posługujemy się tworząc strony internetowe. Muszą być w miarę proste, najlepiej bezszeryfowe o minimalnej wielkości 20 pikseli. Do tego pamiętajmy o byciu konsekwentnym projektując strony internetowe. Chodzi o to, by na wszystkich podstronach używać z góry ustalonego układu. Wówczas mamy pewność, że nasza strona będzie spójna i dopracowana.

Pozycjonowanie stron

W momencie gdy nasza strona internetowa jest już „wygładzona” pod względem układu, grafiki i użyteczności warto zwrócić również uwagę na teksty, które zamierzamy na niej zamieszczać. Od dawna wiele się mówi o tym, by były one jak najbardziej unikalne, wysokiej jakości i spełniały swoje nadrzędne zadanie – niosły wartościowy i użyteczny przekaz. Ma to bardzo duże znaczenie przy pozycjonowaniu strony, bowiem roboty Google biorące udział w wyszukiwaniu treści zwracają uwagę na duplikowane i powielane treści, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Warto również aktualizować co pewien czas treści na naszych stronach internetowych, bowiem takie teksty są faworyzowane przez Google i pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony i podnoszą jej konkurencyjność w sieci. Im częściej to robimy i na większą skalę tym lepiej dla naszej witryny – umacniamy jej pozycję w rankingu.

Niemałe znaczenie przy optymalizacji stron internetowych ma prędkość z jaką się one otwierają. Im trwa to dłużej tym gorzej dla strony. Dlatego warto zwrócić uwagę na grafiki, które są umieszczane na stronach, aby je także optymalizować. Należy je podpisywać, dopasowywać do właściwych rozmiarów, by nie wpływały negatywnie na prędkość z jaką otwiera się witryna.

Słowo – klucz

Frazy kluczowe to kolejna rzecz, o której powinniśmy pomyśleć gdy chcemy, aby nasza strona osiągnęła wysoką pozycję w rankingach Google. Słowa – klucze są frazami, które wpisują w wyszukiwarkę internauci chcąc znaleźć interesującą ich rzecz. Dlatego powinny one nie tylko występować w treściach pojawiających się na naszej stronie, ale także w tytułach stron. W momencie, gdy właściwie ulokujemy słowo kluczowe mamy o wiele większą szansę nie tylko na lepsze pozycjonowanie strony lecz również na szybsze jej indeksowanie. Indeksowanie sprawia, że strona zostaje zapisana w bazie wyszukiwarki pod przeanalizowanymi frazami i tym samym ustalana jest jej pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Warto także umieszczać słowa kluczowe w opisach stron oraz w adresach url, które powinny być krótkie i czytelne, a słowa w nich zawarte odnosić się do treści umieszczanych na danej witrynie. Dobierając właściwe słowa kluczowe zwróćmy uwagę by składały się przynajmniej z 2-3 wyrazów (tzw. long tail).

Responsywność

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki wiemy już na co zwrócić uwagę przy tworzeniu stron internetowych. Niezapominajmy jednak także o niezwykle ważnej funkcji witryny – responsywności. Oznacza to nic innego jak dostosowanie strony pod urządzenia, na których witryna będzie wyświetlana. Strona www bez problemu powinna poprawnie wyświetlać się zarówno na komputerach stacjonarnych, jak również na laptopach, smartfonach, tabletach itp.

Zalety responsywnej strony:

  • większa konkurencyjność witryny
  • ułatwione przeglądanie
  • większa liczba odwiedzin
  • wygoda dla użytkownika

Obecnie zbudowanie funkcjonalnej witryny internetowej nie stanowi już problemu. Oferta firm zajmujących się ich tworzeniem jest bardzo szeroka. Od nas w głównej mierze zależy jak będzie ona wyglądać i jakie funkcje powinna spełniać. Warto postarać się by przy jej tworzeniu zwrócić szczególną uwagę na czynnik UX czyli user experience, na który składa się cały wachlarz wrażeń doświadczanych przez użytkownika odwiedzającego naszą stronę www. Tym samym należy dołóżyć wszelkich starań projektując witrynę by była ona dla korzystającego z niej internauty funkcjonalna, czytelna i użyteczna.

Post Author: siemiatycze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *